Sunday, 8 May 2011

Keputusan terkini Pilihanraya singapura 2011

Singapura memilih pada hari Sabtu di sebahagian besar diperebutkan pilihan raya parlimen di bandar-negara sejak kemerdekaan, meskipun lama Perdana Menteri Lee Hsien Loong's Action Party (PAP) hampir pasti untuk mempertahankan kuasanya.Pada pilihanraya umum terakhir pada 2006, memenangi sekitar 67 peratus suara dan 82 dari 84 kerusi manakala tahun ini pembangkang meletakkan calon adalah 82 peserta dari 87 kerusi di parlimen. Berikut adalah jadual keputusan terkini Pilihanraya Singapura 2011.


PAP menang 81 daripada 87 kerusi, tetapi kehilangan Aljunied GRC untukWP - pertama kalinya parti pembangkang telah berjaya menang dalam sebuah GRC.Pemilihan Jabatan pihak pembangkang telah membuat beberapa aduan, termasuk tuduhan bahawa seorang calon PAP telah dikemaskini nya laman Facebook pada hari Jumaat, yang melanggar 24-jam "cooling off" tempoh sebelum bermulanya pungutan suara ketika parti-parti tidak dibenarkan untuk kempen.
"Kami telah respons. Parti Solidaritas Nasional bahawa mereka mungkin ingin mengajukan laporan polis, " kata juru bicara jabatan .
Sebuah jejak kempen air mata, sebuah video yang menunjukkan NSP calon Nicole Seah menangis telah mencetuskan perbandingan dengan ahli politik lain yang juga menitiskan air mata pada masa menyampaikan kempen mereka demi memenangi hati rakyat.
PM Lee menjelaskan mengapa ia meminta maaf pada hari Selasa untuk kesalahan kerajaan yang telah dibuat dan berbicara tentang reaksi terhadap permintaan maafnya itu. Pada Rabu malam, PM Lee Hsien Loong terlibat dalam web satu jam berbual di Facebook yang melihat dia menerima lebih daripada 6,000pertanyaan dan komentar. Pada Khamis malam, beliau menjawab semua pertanyaan di Facebook akaunnya.
George Yeo berkata parti yang berkuasa harus melakukan ini setelah dia kalah dan gagal mempertahankan kerusinya.Kemarahan yang meluas dan kebencian daripada pengundi Aljunied mengakibatkan beliau tewas kali ini. Keperluan untuk perubahan juga adalah mesej utama dalam demonstrasi terkini Parti WP.




No comments:

Post a Comment