Sunday, 29 May 2011

Husni Mubarak didenda kerana menghalang jaringan internet

Mahkamah pengadilan Mesir mendenda presiden yang baru sahaja digulingkan iaitu Husni Mubarak,nama sedap bersama dua orang pembantunya dengan saman sebanyak £55juta kerana bersalah menghalang jaringan internet serta telepon selama protes terhadap beliau Januari lalu.
Hakim mahkamah memutuskan supaya Mubarak membayar denda sebanyak £20juta, manakal mantan perdana Menteri mesir Ahmed Nazif £4juta serta mantan menteri dalam negeri Habib al-adly sebanyak £30juta kerana menggunakan kebijaksanaan untuk kepentingan peribadi.
Ini adalah keputusan pengadilan yang pertama sejak dia digulingkan pada 11 Februari 2011 lalu. Mubarak juga menghadapi tuduhan yang lebih serius dan masih dalam siasatan mahkamah iaitu pembunuhan terhadap para demostransi, dan seandainya beliau didapati bersalah hukuman mati menanti beliau.
Dua orang anak Mubarak juga Alaa dan Gamal juga diheret ke muka pengadilan atas pelbagai kesalahan jenayah antaranya pembunuhan yang disengajakan,pembunuhan terhadap para pendemonstrasi,penyalahaan gunaan kuasa,melawan hukum yang telah dijatuh semata-mata kepentingan peribadi dan banyak lagi.  

No comments:

Post a Comment