Saturday, 7 May 2011

Akhirnya penduduk Bukit Botak menarik nafas lega

Bukit Botak terletak di daerah Selayang, negeri Selangor,Malaysia. Kepadatan penduduk di Lembah Kelang menyebabkan penduduk melimpah ke kawasan sekitar seperti di Selayang. Penduduk mendirikan rumah-rumah setinggan di kawasan Bukit Botak.
Pada 20 Mei 2009, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Iskandar Abdul Samad menyatakan kerajaan Selangor menubuhkan jawatankuasa khas bagi menyiasat sebarang penyelewengan atau penipuan dalam pemberian tanah kepada bekas penduduk setinggan Bukit Botak di Selayang .Tujuannya bagi memastikan pihak yang menerima tanah itu adalah mereka yang benar-benar layak. Jawatankuasa terdiri daripada Pejabat Tanah Gombak, wakil dari Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, para peguam serta wakil-wakil dalam masyarakat.
Projek penempatan semula setinggan Bukit Botak, Selayang melibatkan 1,400 pemilik tanah, merangkumi kawasan seluas 55.2 hektar.Kontraktor membina rumah ialah Delpuri Corporation Sdn Bhd (DCSB) tetapi gagal menyiapkan sepenuhnya. Kerajaan negeri Selangor terdahulu (BN) meminta Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) ambil alih.PKNS membuat tawaran RM80,000 sebuah dengan syarat penduduk membatalkan perjanjian pembinaan yang mereka tandatangani bersama DCSB dan juga surat wakil kuasa (PA) yang mereka tandatangani. Tawaran PKNS akan ditarik balik selepas 20 Ogos 2009 jika setinggan tersebut tidak setuju.
DCSB, sebagai kontraktor yang dilantik oleh Kerajaan Be'eNd ketika itu yang dipercayakan dan bakal mereorganisasikan Bukit Botak  untuk Taman Selayang Mutiara telah juga telah diperintahkan untuk membangun rumah-rumah dan infrastruktur sesuai dengan rencana yang disetujui oleh pengeluar tender.DCSB diperlukan untuk membangun rumah-rumah transit atau memberikan subsidi untuk rumah sewa sebesar RM300 untuk penduduk yang telah diperintahkan untuk meninggalkan daerah projek sampai rumah selesai. Sebagai timbal baliknya, penduduk memberikan kuasa kepada DCSB melepaskan hak-hak mereka ke tanah untuk tujuan pembangunan. Namun, pada akhirnya DCSB tidak mampu untuk pergi menyelesaikan  tawar-menawar dan projek ditinggalkan.
Tanpa meneliti masalah sepenuhnya,Kerajaan Negeri Selangor yang ketika itu dibawah BeeNd, meminta PKNS untuk mengambil alih projek ini ditinggalkan dari DCSB.Setelah beberapa teliti, PKNSmengadakan pertemuan baru-baru ini memutuskan untuk menghentikan pembangunan bekerja pada situasi tersebut serta semua sewa subsidi hingga Oktober 2008. Keputusan ini telah dijadikan PKNS tidak mampu menanggung kerugian sebesar RM140 juta jika projek ini diteruskan.
Meskipun BeeNd  prihatin tentang kesulitan hal ini tidak adil untuk menempatkan seluruh beban di PKNS hanya karena pemerintah sebelumnya iaitu BeeNd tidak mampu memantau projek-projek ini dengan benar. Selain itu, DCSB telah memungkinkan untuk mencuci tangan yang bersih dari masalah rakyat ini.
Apabila Pakatan Rakyat menerajui Selangor,pihaknya berharap untuk membantu penduduk terlibat tetapi tidak mampu melakukan jadi DCSB masih memegang hak tanah. Bantuan tepat dapat diberikan hanya jika penduduk boleh mendapatkan hak-hak mereka ke tanah kembali dengan membatalkan kuasa yang telah ditandatangani antara mereka dan DCSB. Dari sudut pandang hukum, Kerajaan Negeri yang diterajui Pakatan Rakyat  mahupun PKNS berhak untuk melanjutkan dengan perkembangan seperti penduduk yang juga tanah masih terikat dengan ketentuan dalam perjanjian.
Hanya setelah perjanjian kedua pihak dapat didiskusi dengan Pakatan Rakyat  dibuat untuk memutuskan pada sebuah jawapan yang lebih konkrit malah meyakinkan Penduduk Bukit Botak. Pihak Kerajaan Negeri Berharap semua pihak memahami masalah-masalah nyata yang sedang dihadapi oleh penduduk Bukit Botak sehingga solusi dapat diimplementasikan sesegera mungkin.
Esok  8hb mei 2011 bersamaan Ahad,Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim akan membuat lawatan kerja ke kawasan Bukit Botak bertujuan untuk memastikan bahawa mandate yang diberikan diselesaikan mengikut jadual yang ditetapkan. Kini Penduduk setinggan Bukit Botak boleh menarik nafas lega apabila jadual-jadual pembinaan rumah telah menampakkan hasilnya. Tahniah  buat kerajaan baru dibawah pimpinan Khalid Ibrahim dengan jaya membela nasib rakyat terutamanya Penduduk Setinggan Bukit Botak yang terlalu memmerlukan kerjasama sebegini dari pihak atasan kalau Khir Toyo sampai tiga generasi pun belum tentu siap projek Bukit Botak, sudahlah dilipat habis duit Kerajaan Negeri Selangor,siap melancong ke luar Negara dalam invois tulis lawatan kerja,pungkok hang la!

No comments:

Post a Comment